کارتریج چیست – آنچه باید در مورد کارتریج تونر پرینتر ها بدانید

ممکن است پرینتر شما ، کمرنگ تر از همیشه چاپ کند و وقتی که علت آنرا جویا شوید به شما بگویند ، کارتریج پرینترتان تمام شده است . اگر می خواهید بدانید کارتریج چیست ، به شما توصیه می کنیم تا انتهای این متن را بخوانید.

ضمناً لازم است خاطر نشان کنیم برای خرید این محصولات با تخفیف می توانید به صفحه خرید کارتریج پرینتر مراجعه کنید و در توضیحات خرید ذکر کنید که از متن کارتریج چیست اقدام به خرید کرده اید، یا از کد تخفیف موجود در توضیحات این مطلب استفاده کنید.

کارتریج چیست ؟

از آن رو که به احتمال زیاد شما در جستجوی یافتن اطلاعات در مورد کارتریج تونر پرینتر ، یا به احتمال کمتر کارتریج جوهر پرینتر های جوهر افشان هستید ، این مطلب را برای شما فراهم کرده ایم تا شما را در این باره یاری کنیم .

واژه ی کارتریج به چه معناست ؟

کارتریج یا Cartridge یک واژه ی انگلیسی به معنای پوکه است . در واقع به هر پوکه ای حتی پوکه ی فشنگ نیز کارتریج گفته می شود ، با خواندن بخش های بعدی با انواع کارتریج آشنا می شوید و به این سوال یعنی ” کارتریج چیست ؟” پاسخ خواهیم داد.

کارتریج ها به چند دسته تقسیم می شوند؟

همانطور که خود پرینتر ها به دو دسته ی لیزری و جوهر افشان تقسیم می شوند کارتریج های آن ها نیز به دو نوع کارتریج جوهری (ink cartridge) و کارتریج لیزری یا تونر کارتریج (toner cartridge) تقسیم می شوند . که هرکدام از آن ها در اشکال و کیفیت های مختلف تولید می شوند.

کارتریج 725 کنون

کارتریج لیزری چیست ؟

کارتریج های لیزری ، همانطور که از نامشان مشخص است ، جهت استفاده در پرینتر های لیزری رنگی یا سیاه و سفید ساخته شده اند . این کارتریج ها ، تحت اشعه ی لیزر قرار گرفته و به واسطه ی با دار شدن قطعه ای به نام درام ، و جذب پودری به نام تونر ، تصاویر و متون را بر روی کاغذ چاپ می کنند . اگ کنجکاوید در باره ی قطعات تشکیل دهنده ی این نوع کارتریج بیشتر بدانید کافیست مقاله ی تولید شده در مورد اجزای کارتریج لیزری را بخوانید.

کارتریج چیست-تصویری از یک کارتریج جوهر افشان

کارتریج جوهر افشان

کارتریج های جوهر افشان نیز به مانند مخزنی عمل می کنند که وظیفه ی حمل جوهر را در درون خود دارد . این نوع کارتریج ها کم کم در حال منسوخ شدن هستند و فقط در موارد خاصی مثل چاپ عکس در هکاسی ها و به ندرت مورد استفاده قرار می گیرند . این نوع کارتریج هنگام چاپ ، در محل مورد نظر قرار گرفته و توسط قطعه ای به نام نازل ، جوهر را بر روی کاغذ انتقال می دهند.

کارتریج های لیزری به چند دسته تقسیم می شوند 

اجزای تونر کارتریج

کارتریج های لیزری یکپارچه

همانطور که از نام این نوع کارتریج مشخص است ، این کارتریج ها به صورت یک پارچه و یک تکه تولید شده و مورد استفاده قرار میگیرد . این نوع کارتریج ها امکان شارژ مجدد داشته و می توان از آن ها چندین بار استفاده کرد. اکثر پرینتر های لیزری اچ پی از این نوع مخزن تونر استفاده می کنند که می توانید با مراجعه به صفحه تونر کارتریج در سایت HP آن ها را مشاهده کنید.

یونیت درام یک کارتریج دو تیکه

کارتریج های لیزری دو تکه

کارتیج های لیزری دو تکه ، از دو بخش مخزن تونر و یونیته درام یا درام یونیت ساخته شده اند ، از برند های معروف استفاده کننده از این نوع کارتریج ها می توان به کنون ( canon) و سامسونگ (samsung) استفاده کرد . البته لازم است خاطر نشان کرد که کمپانی سامسونگ مدتی پیش خط تولید خود را به غول دنیای چاپگر ها یعنی اچ پی (hp) واگذار کرده است و دیگر پرینتر تولید نمی کند.

تونر پودریست که در کارتریج وجود دارد

تونر کارتریج چیست ؟

تونر کارتریج پودری مغناطیسی است که در درون مخزن کارتریج جای گرفته و عمل چاپ را تکمیل می کند .
تونر ها در انواع مختلفی تهیه و تولید می شوند که هر کدام مصرف خاصی دارند ، مثلاً ساده ترین دسته بندی آن ها ، دسته بندی در انواع رنگی و مشکی است.

کمپانی اچ پی به تازگی نوعی تونر بسیار با کیفیت به نام color sphere3 تولید کرده است که در پرینتر هایی تحت تکنولوژی جت اینتلیجنس مورد استفاده قرار می گیرد.

تونر colorsphere 3

منظور از ظرفیت کارتریج (Yield) چیست؟

یکی از مهمترین ویژگی های کارتریج توانایی چاپ آن است. این ویژگی در مخزن تونر یا جوهر پرینتر از سه عامل کلی تاثیر زیر تاثیر می پذیرد:

  • مدل این محصول: برخی از انواع مخزن های جوهر یا تونر به واسطه کاست بزرگ، ظرفیت چاپ بیشتری دارند.
  • رده مخزن تونر: مخزن های تونر سری X دو برابر بیشتر از سری A هم مدل چاپ می کنند.
  • استارتر بودن یا نبودن: مدل استارتر 70% کمتر از مدل غیر استارتر چاپ می کند.

ظرفیت چاپ کارتریج به معنای تعداد صفحات استانداردی است که به وسیله یک cartridge می توان چاپ کرد. یک صفحه چاپ شده استاندارد، باید تنها در 4 درصد از سطح خود پوشیده از متن یا تصویر باشد.

تفاوت قیمت کارتریج ها به چه علت است؟

جدای از نوع و مدل کارتریج ها که می تواند در قیمت آن ها تاثیر گذار باشد، به این مورد می توان اشاره کرد که کیفیت حرف اول را در قیمت میزند. اگر می خواهید محصولات با کیفیت را با تخفیف از ما تهیه کنید می توانید از کد تخفیف EDA-5 استفاده نمایید.

برای درک بهتر این موضوع باید بدانید که کارتریج طرح چیست و مقاله ای که به عنوان راهنمای خرید کارتریج طرح تهیه کرده ایم را کلیک بر روی نام آن مطالعه کنید.

نتیجه گیری

کارتریج ها دنیای چندان پیچیده ای نیز ندارند ، با این حال برای آنکه هنگام اتمام کارتریجتان به مشکل نخورید و پل خورد را هدر ندهید و یا اینکه اشخاص سودجو سرتان کلاه نذارند ، لازم است تا حد امکان دانش خود را در این باره افزایش دهید و حداقل بدانید کارتریج چیست .

این مطلب در وبسایت اداریم و توسط فرهاد غلامی تهیه و نوشته شده است و کپی برداری از آن بدون ذکر منبع مجاز نیست .